Bilder i porträttformat får inte mycket kärlek i dagens Facebookande era. Förklaringen är lika enkel som självklar. Som fotograf vill man få genomslag, impact som reklambranschen säger. För att maximalt genomslag behöver man visa så mycket bild som möjlig. Storleken spelar roll!
Jämför man genomslaget för en vertikal och horisontal bild i ett facebookflöde är den vertikala bilden 37%* av den horisontala bilden. Mindre än hälften med andra ord! Detta för att facebookflödet är uppbyggt för att visa horisontala bilder. Och inte bara Facebook, Google Plus är likadant. Andra gallerier också.

Vi som gillar porträttbilder men fortfarande vill nå lite impact får hitta genvägar. T.ex triptyker som snabbt seglat upp till min favoritgenväg. Istället för att visa en bild (37%) visar vi tre bilder (100%). Viset får bilderna slåss lite grand om uppmärksamheten men resultatet är fortfarande bättre än om de skulle tampas på egen hand.

Dessutom, som en tilläggsbonus, bilder som kanske inte gör sig väl på egen hand blir mycket starkare tillsammans med en kompis eller två.

*37% säger Scott Kelby. Han är amerikan. Gör han fel blir han stämd. Jag litar på honom.